8 клас

Календарно-тематичне планування уроків зарубіжної літератури, 8 клас

Методичний  коментар
Календарно-тематичне планування, що складено відповідно до нових програм із зарубіжної літератури (2012 р. зі змінами 2015 р. до програми відповідно до наказу № 100 Міністерства освіти і науки України від 6.02.2015 р. .)
За програмою  на вивчення курсу «Зарубіжна  література»  відводиться  70 годин / 2 год. на тиждень.
З них на текстуальне вивчення творів – 56 годин;
розвиток мовлення – 4 години;
позакласне читання – 4 години;
резервний час – 6 годин.
Обов’язкова кількість видів контролю у 8 класі



Семестр
Контрольні роботи
Розвиток мовлення
Позакласне читання
Перевірка зошитів
Прим.
Різні форми контролю
Контрольний класний твір
І
2
1
2
(1у+1п)
2
4

ІІ
2
1
2
(1у+1п)
2
5


Матеріали з розділів «Теорія літератури» (ТЛ), «Література і культура»  (ЛК), «Україна і світ» (УС), «Елементи компаративістики» (ЕК) вивчаються  не на кожному уроці обов’язково , а там де зміст теми уроку   варто поглибити  додатковою інформацією.  

Для уроків позакласного читання:
1)   в розділі «Священні книги людства як пам’ятки культури і джерело літератури» як продовження теми про гуманістичні цінності людства  «Старий Заповіт. Історія Йосипа»  (1 год);
2)    в розділі «Середньовіччя»:
Рудакі. Газелі, рубаї, бейти. «Все йде гаразд, немає перебою...», «Як друг обмовиться, ти пропусти повз вуха...»  з метою розширення уявлень учнів про видатних представників персько-таджицької лірики;
3)    після розділу «Барокко і класицизм» - оповідання Буніна І. О. «Красуня» з метою розширення  кола читацьких інтересів учнів;
4)   в розділі «Література ХХ-ХХІ століття» -  оповідання Д. Апдайка «Завтра, завтра , завтра.»


Згідно з вимогами програми на уроки розвитку зв’язного  мовлення відведено 4 години:

1)    Образи Ахілла і Гектора як уособлення ідеалу людини, героя, воїна. (ЕК) Ахілл і Гектор (порівняльна характеристика образів).(розділ «Античність»)
2)    Письмовий твір-роздум«Середньовічна східна література: особливий погляд на світ».(ЕК) Порівняння образів ліричних героїв Лі Бо, ДуФу, Омара Хайяма. (розділ «Середньовіччя»)
3)    Сучасний кінематограф і трагедія «Ромео і Джульєтта».(ЛК)Образи Ромео і Джульєтти у світовому мистецтві (живопис, кіно, музика та ін.).
4)    Письмовий твір-роздум «Прагнути до високої мети - уже початок успіху». (після прочитання твору Марина Аромштам «Коли відпочивають янголи».)
Усього – 70 годин;
текстуальне вивчення творів – 56 годин;
розвиток мовлення – 4 години;
позакласне читання – 4 години;
резервний час – 6 годин.

І семестр

Тема уроку
Дата
Примітка
1
Література і культура. Роди літератури (епос, лірика, драма), їхні характерні ознаки. Літературний процес.
(ТЛ) Рід літератури, епос, лірика, драма.
(ЕК) Порівняння ознак епосу, лірики, драми.


2
Основні літературні епохи, напрями, течії, специфіка їхнього розвитку в різних країнах.
(ТЛ) Початкові поняття про  літературний напрям, літературну течію.
 (ЛК) Своєрідність культури різних країн, народів, національностей.


3
Загальнокультурне значення священних книг народів світу, найвідоміші з них. Священні книги як вихідна основа світових релігій, етичних уявлень, мистецтва різних народів.
(ТЛ)Міф, міфологічний образ.
(ЛК) Утілення сюжетів і образів священних книг людства у мистецтві (література, живопис, музика, скульптура, архітектура, кіно та ін.).


4
Веди (огляд). Веди як пам’ятка індоєвропейської словесності ІІ-І тис. до н.е. Образи ведійської міфології (боги, напівбоги, герої, ворожі сили, символи та ін.). Космогонічні міфи Вед.


5
Біблія як основа двох релігій - юдейської і християнської. Зв'язок Біблії з історією і міфологією. Структура Біблії, її складники. Ключові ідеї та образи Старого Заповіту. Морально-філософський зміст біблійних сюжетів і образів. (Створення світу. Каїн і Авель. 10 заповідей)
(ЛК) Утілення сюжетів і образів Біблії у мистецтві (література, живопис, музика, скульптура, архітектура, кіно та ін.).


6
ПЧ № 1Старий Заповіт. Історія Йосипа.Відображення цінностей родового суспільства в історії про Йосипа: засудження сімейної ворожнечі, утвердження ідеї міцних родинних зв'язків, оспівування сили прощення й людяності в сюжеті.


7
Ключові ідеї та образи  Нового Заповіту. Морально- філософський зміст біблійних сюжетів і образів.  (Євангеліє. Притча про сіяча. Притча про блудного сина. Притча про загублену вівцю й загублену драхму.)
(ЛК) Утілення сюжетів і образів Біблії у мистецтві (література, живопис, музика, скульптура, архітектура, кіно та ін.).
(УС) Звернення українських письменників до образів, сюжетів, мотивів Біблії


8
Коран - головна книга ісламу. Побудова Корану, охоплення в ньому різних сфер людського життя


9
Контрольна робота № 1 з теми: «Література і культура. Священні книги народів». Тестування.


10
Поняття про античність, її хронологічні межі. Основні етапи, роди і жанри античної літератури.


11
Специфіка розвитку літератури в Давній Греції і в Давньому Римі. Концепція людини і світу в античній літературі (ідея гармонії тілесного і духовного, любов до життя в усіх його проявах, відкриття світу, героїчне служіння, катарсис, поєднання реального і міфологічного та ін.).


12
Давньогрецька міфологія. Основні цикли давньогрецьких міфів. Міфологічна основа героїчного епосу.


13
Міфи троянського циклу.
Відображення історичних подій у міфах троянського циклу. Ключові образи циклу, їхній гуманістичний зміст. Міфологічні символи (яблуко розбрату, троянський кінь та ін.). (Троя. Паріс викрадає Єлену. Облога Трої. Троянський кінь.)
(ЛК) Вічні образи античності в мистецтві (живопис, скульптура, музика, кіно та ін.)


14
Гомер. «Іліада» (огляд). Гомер та його значення в історії розвитку європейських літератур. Міфологічна основа гомерівського епосу. «Двобій Ахілла і Гектора» (пісня 22, вірші140-410). 
(ТЛ) Героїчний епос.


15
РМ №1Образи Ахілла і Гектора як уособлення ідеалу людини, героя, воїна.
(ЕК) Ахілл і Гектор (порівняльна характеристика образів).


16
«Пріам у Ахілла» (пісня 24, вірші 470-670).
 Гуманістичний зміст «Іліади». Катарсис.


17
Особливості розвитку і види лірики в ДавнійГреції.
Ідея захисту рідної країни в елегії. Античний ідеал героя. Авторська позиція.Тіртей  «Добре вмирати тому...».
(ТЛ)Елегія.  Віршовий розмір.


18
Сапфо. «До Афродіти» («Барвношатна владарко, Афродіто...). Звернення у вірші до Афродіти – богині кохання. Образ ліричної героїні, глибина її почуттів і переживань. 
(ТЛ) Віршовий розмір.
(УС) Українські переклади творів античних митців. 


19








Давньогрецький театр.
Есхіл. «Прометей закутий». Значення творчості Есхіла для розвитку європейської драми і театру.
«Прометей закутий». Втілення міфу про Прометея. Основний конфлікт трагедії. «Дари»Прометея людству. Ідеї служіння, самопожертви, свободи.


20
Публій Вергілій Марон (70–19 рр. до н. е.). «Енеїда» (огляд, 1-2 уривки за вибором учителя). Зв’язок твору з гомерівським епосом, міфологією. Ідея громадського служіння, утвердження величі держави.


21
Образ Енея та його значення в композиції твору.


22
«Золота доба» давньоримської літератури.
Квінт Горацій Флакк. «До Мельпомени». Тема мистецтва і призначення митця у творі.


23
 Публій Овідій Назон. «Сумні елегії». Міфологічний і філософський зміст поеми «Метаморфози» (огляд). Конфлікт митця з владою, трагедія вигнання і сум за батьківщиною у «Сумних елегіях». Образ відторгненого поета.
(ТЛ) Елегія, ода


24
Контрольна робота № 2 з теми: «Література Античності». Різнорівневі завдання


25

Середньовіччя як доба, її хронологічні межі та специфічні ознаки в історії європейських і східних літератур.
Вплив релігії, філософії на літературу і культуру в добу Середньовіччя.
Основні жанри середньовічної літератури на Заході та Сході.
Особливості розвитку китайської лірики епохи Тан. 
Лі Бо (701762). «Печаль на яшмовому ганку», «Призахідне сонце навіює думки про гори», «Сосна біля південної галереї» (1–2 за вибором учителя).
Вплив даосизму на світогляд поета.
Основні теми і мотиви лірики митця. Своєрідність пейзажів Лі Бо, утілення в них краси природи і духовного життя.






Ду Фу (712770). «Пісня про хліб і шовк»,



26
Особливості розвитку китайської лірики епохи Тан. 
Лі Бо (701762). «Печаль на яшмовому ганку», «Призахідне сонце навіює думки про гори», «Сосна біля південної галереї» (1–2 за вибором учителя).
Вплив даосизму на світогляд поета.
Основні теми і мотиви лірики митця. Своєрідність пейзажів Лі Бо, утілення в них краси природи і духовного життя.





Ду Фу (712770). «Пісня про хліб і шовк», «Весняний краєвид». Зв’язок поезії Ду Фу з історичною реальністю. Вплив конфуціанства на світогляд поета.
Національні образи,  символи в ліриці митця. Образ ліричного героя, його сприйняття життя і природи, почуття, мрії, ідеали, дума про батьківщину.


25
Середньовіччя як доба, її хронологічні межі та специфічні ознаки в історії європейських і східних літератур.
Вплив релігії, філософії на літературу і культуру в добу Середньовіччя.
Основні жанри середньовічної літератури на Заході та Сході.
1

26
Особливості розвитку китайської лірики епохи Тан. 
Лі Бо (701762). «Печаль на яшмовому ганку», «Призахідне сонце навіює думки про гори», «Сосна біля південної галереї» (1–2 за вибором учителя).
Вплив даосизму на світогляд поета.
Основні теми і мотиви лірики митця. Своєрідність пейзажів Лі Бо, утілення в них краси природи і духовного життя.
1

27
Ду Фу (712770). «Пісня про хліб і шовк», «Весняний краєвид». Зв’язок поезії Ду Фу з історичною реальністю. Вплив конфуціанства на світогляд поета.
Національні образи,  символи в ліриці митця. Образ ліричного героя, його сприйняття життя і природи, почуття, мрії, ідеали, дума про батьківщину.
1

28
Золота доба персько-таджицької лірики, її характерні особливості, видатні представники.
Омар Хайям (бл. 1048 після 1122). Рубаї. Лаконізм і  місткість жанру рубаї.
Основні теми й мотиви творчості Омара Хайяма.
1

29
Література  середньовічної Європи: основні тенденції та жанрово-тематичне розмаїття.
«Пісня про Роланда» (X ст.) Історична основа твору, поетичне переосмислення в ньому реальних подій.
1

30
Із резервних годин.  Образна система твору: Роланд, Ганелон, Карл та ін.
1

31
Патріотичні ідеї в «Пісні про Роланда». Елементи фольклору. Особливості поетичної мови твору.
1

32
Аліг’єрі Данте (12651321). Сонет 11 («В своїх очах вона несе кохання…»).
Данте як ключова постать італійського Середньовіччя і переходу до Відродження. Загальна характеристика його творчості. Утілення в сонеті 11 Данте краси високого почуття кохання.
1

33
 Контрольна робота № 3. Розділ «Середньовіччя»
1

34
Урок позакласного читання. 
1

35
Епоха Відродження (Ренесансу) в Європі. Гуманізм. Культ античності.
Характерні риси ренесансної культури і літератури.
1

36
Франческо Петрарка (13041374). Сонети № 61, 132.
 Історія кохання в сонетах Ф. Петрарки. Образ ліричного героя та героїні. Втілення гуманістичних ідеалів у поезії митця.
Структура сонетів Ф. Петрарки.
1

37
Вільям Шекспір (15641616). Сонети № 66, 116, 130. 
Виняткова роль В. Шекспіра в розвитку англійської національної літератури і світового мистецтва. Основні теми сонетів В. Шекспіра – кохання          до Смаглявої леді, дружба. Відображення внутрішнього світу ренесансної людини (описи природи, змалювання сили почуттів та ін.).
Художні особливості сонетів В. Шекспіра.
1

48
Луїс де Гонгора-і-Арготе. «Галерник». Втілення у вірші провідних тем барокової літератури: людина і Доля, блукання людини у Всесвіті, залежність від вищих сил, драматизм духовного  життя. Символіка твору. Образ ліричного героя.
(ТЛ) Поглиблення понять про вірш (філософський)


49
ДжоннДонн (1572-1631). «Священні сонети» (19-й сонет «Щоб мучить мене.»,).Напруга почуттів ліричного героя. Символіка. Поетична мова.


50
ПЧ № 3. Бунін І. О. «Красуня»


51
Історичні умови, філософське та естетичні підґрунтя класицизму. Характерні ознаки класицизму як художнього напряму.
(ЛК) Класицизм у різних видах мистецтва (живопис, архітектура, музика та ін.).


52
Мольєр (1622-1673). «Міщанин-шляхтич». Мольєр – майстер класицистичної комедії. Художнє новаторство Мольєра у драматургії, вплив його відкриттів на світове театральне мистецтво.


53
Історія створення комедії «Міщанин-шляхтич». Тематика і проблематика твору, його загальнолюдське значення.
(ТЛ) Комедія.


54
Основні образи комедії (пан Журден, пані Журден, , Клеонт) Засоби комічного (гумор, іронія)
(ТЛ)Сатира. Поглиблення понять про гумор, іронію.
(ЕК) Порівняння образів персонажів (Журден – Клеонт ).


55
Основні образи комедії (граф Дорант, графиня Дорімена) Засоби комічного (гумор, іронія, сатира, сарказм).
(ТЛ) Сатира, сарказм. Поглиблення понять про гумор, іронію.
(ЕК) Порівняння образів персонажів (Журден – Дорант)


56
Контрольна робота № 5 з теми: «Література бароко і класицизму».


57
Тенденції літературного процесу ХХ-ХІ століття. Огляд - презентація.


58
Антуан де Сент-Екзюпері (1900-1944). «Маленький принц». Людські взаємини, моральні цінності в казці-притчі «Маленький принц».
(ТЛ) Поглиблення понять про метафору, алегорію. Притча.  


59
Значення алегоричних образів-символів.
(ТЛ) Поглиблення понять про метафору, алегорію.


60
Філософський зміст твору. Сенс подорожі Маленького принца Всесвітом.


61
ПЧ № 4. Дж. Апдайк. «Завтра, завтра, завтра».


62
Річард Бах (нар. 1936). «Чайка Джонатан Лівінгстон». Сюжет твору Р. Баха як філософська метафора людського буття. Алегоричні образи повісті.
(ТЛ) Алегорія.


63
Утілення прагнення до високої мети в образі чайки Джонатана


64
Художній конфлікт і можливість його подолання. Ознаки притчі у творі.


65
Марина Аромштам(нар. 1960).«Коли відпочивають янголи». Учителька (Марсем) та її учні: два погляди на один світ.


66
Моральні проблеми (сімейні драми, перше кохання, конфлікти батьків і дітей, пошуки шляху в житті та ін.) та їхнє осмислення у творі.


67
РМ № 4. Письмовий твір-роздум «Прагнути до високої мети-уже початок успіху».


68
Контрольна робота № 6 з теми: «Література ХХ-ХІ століття».


69
Узагальнення вивченого. Літературна вікторина «Парад літературних героїв».


70
Узагальнення вивченого. Літературна вікторина «Твори та їх автори».







Немає коментарів:

Дописати коментар