Педагогічна скарбничка
1. Опис досвіду
2. Конспекти уроків
Урок зарубіжної літератури у 6 класі.
Тема уроку: Узагальнення і систематизація навчального матеріалу.
Мета уроку:
• навчальна: повторити й систематизувати вивчений школярами упродовж року навчальний матеріал, спонукати учнів до активного читання, засвоєння моральних уроків і духовного досвіду попередніх поколінь;
• розвивальна: розвивати в учнів навички ідейно – художнього аналізу прочитаних творів, визначення їх ідейно – композиційних особливостей, жанрової своєрідності. Вміння зіставляти й порівнювати оригінали й переклади, різні види мистецтва, працювати в групах і самостійно;
• виховна: прищеплювати учням любов до книги.
Теорія літератури: міф, мотив, байка, езопова мова, алегорія, алегоричний образ, роман, пригодницький роман, повість, композиція, гумор, іронія, «вічні образи», художня деталь, підтекст, притча, хайку, поема, ліричний герой, конфлікт, наукова фантастика, строфа.
Обладнання: виставка книжок, портретна галерея письменників, ілюстрації до творів, висловлювання про значення книги, про мудрість.
Тип уроку: урок узагальнення вивченого матеріалу.
Хід уроку
І. Теоретична розминка.
1. Знайди відповідність.
1) Алегорія А) Троп, у якому абстрактне поняття яскраво
передається за допомогою конкретного
образу.
2) Гумор Б) Різке осміяння суспільних вад за
допомогою сатиричних засобів
3) Сатира В) художній троп, який виражає
глузливо-критичне ставлення митця
до предмета зображення.
4) Іронія Г) Різновид комічного, відображення
смішного в життєвих ситуаціях і людських
характерів.
2. Літературна вікторина.
Продовжити речення.
1. Байка це …
2. Міф – це …
3. Повість – це …
4. Поема – це …
5. Притча – це …
6. Хоку (хайку) – це …
7. Роман – це …
ІІ. Практикум.
1. Знайдіть у переліку твір, який є міфом.
• «Мурашка і Цикада», «Вовк і Ягня», «Нарцис», «Лисиця і виноград».
2. Який із персонажів є міфологічним героєм.
• Геракл, Джон Сільвер, Вакула, Кліві.
3. Який твір належить до гумористичних.
• «Усмішка», «Пігмаліон», «Хамелеон», «Сліпий музикант».
4. Який із цих творів є оповіданням?
• «Товстий і тонкий», «Люлька згоди», «Нарцис», «Острів скарбів».
5. Який із цих творів є фантастичним?
• «Жага до життя», «Запах думки», «Острів скарбів», «Хамелеон».
ІІІ. Гра «В гостях у літературних героїв та їх авторів»
1) Установіть відповідність між героями творів та їх авторами.
1. Вакула А. Ч. Діккенс
2. Сільвер Б. Г. Лонгфелло
3. Дядько Максим В. В. Короленко
4. Том Г. Р. Бредбері
5. Скрудж Д. М.Гоголь
6. Гайявата Е. Р.Л. Стівенсон
7. Кліві Є. Р. Шеклі
2) Упізнай письменника.
1. Будучи тяжкохворим чоловіком, подорожував на байдарці і пішки, на торговому судні та в емігрантському вагоні, перетнув Атлантичний океан. (Р. Стівенсон).
2. Стефан Цвейг зауважив про цього письменника: « У найменших радощах він віднайшов глибокий зміст: «Він допоміг простим людям знайти поезію в їхньому буденному житті».(Ч. Діккенс).
3. За порадою друзів, приховав своє прізвище за літературною «маскою» вигаданого видавця – «пасічника Рудого Панька».
(М. Гоголь).
4. Ввійшов в історію літератури як відкривач Американської Півночі – її величної природи, суворих буднів, що випробовують людину на міцність та сильних характерів, здатних вистояти в битві. (Джек Лондон).
5. Його псевдонім у перекладі означає «банан». (Мацуо Басьо).
6. Згадуючи минуле з висоти зрілого віку, жартував: «Я, безбородий хлопчик – чарівник, виймав з картонного картуза «чудернацьких кроликів». (Р. Бредбері).
7. Найнеобхіднішим винаходом людства вважав людське серце.
(Р. Шеклі).
8. Її називали «чарівницею зі Швеції» та «Андерсеном наших доби». (А. Ліндгрен).
9. Раб – чужинець, який здобув волю завдяки своєму розуму.
(Езоп).
10. Його називали поетом – орачем і генієм – самородком.
(Р. Бернс).
11. Його вислів: «Стислість – сестра таланту», - став крилатим.
(А. Чехов).
12. На його думку, письменник має бути передусім людиною».
(В. Короленко).
2). Гра «Хто з літературних героїв…?»
1. Подарував людям вогонь.
2. Здійснив 12 подвигів.
3. Митець, який закохався у власний витвір.
4. Одноногий пірат, шукач пригод і скарбів.
5. Відправився в подорож з духами у різдвяну ніч.
6. Пообіцяв своїй коханій дівчині черевички, що носить сама цариця.
7. Відважний чоловік, який переміг вовка.
8. Він був незрячим від природи, але прозріти йому допомогла музика.
9. «На долоні в нього лежала Усмішка…». І подумки промовляв про себе, знову і знову: «Усмішка, люба Усмішка».
10. Космічний поштар, що став справжнім телепатом.
11. «…дізнався, що саме він, королівський син, має здолати мучителя в Країні Чужинецькій».
12. Пірат, який три роки прожив на безлюдному острові.
Відповідь: 1. Прометей, 2. Геракл, 3. Пігмаліон, 4. Сільвер. 5. Скрудж. 6. Вакула. 7. Золотошукач. 8. Петро Попельський. 9. Том. 10. Лерой Кліві. 11. Міо. 12. Бен Ган.
3) Гра. Чия це річ ?
1. Карта острова скарбів А. Очумєлов
2. Мітла Б. Том
3. Шинель В. Джим Гокінс
4. Сопілка Г. Солоха
5. Фортепіано Д. Золотошукач
6. Золото Е. Петро Попельський
7. Виноград Є. Йохим
8. Клаптик полотна Ж. Лисиця
Відповідь: 1В, 2Г, 3А, 4Є, 5Е, 6Д, 7Ж, 8Б.
ІV. Конкурс «Кращий ілюстратор».
Презентація малюнків учнів до творів, вивчених протягом року.
V. Розгляньте кадри з кінофільмів і мультфільмів і назвіть літературні твори, за якими знято ці стрічки. (Додоток 1).
Відповідь: М. Гоголь «Ніч перед Різдвом», В. Короленко «Сліпий музикант», А. Чехов «Товстий і тонкий», міф про Тефнут», А. Ліндгрен «Міо, мій Міо», Р. Бредбері «Усмішка», «Міф про Прометея», Дж. Лондон «Любов до життя», І. Крилов «Вовк і Ягня», А. Чехов «Хамелеон», міф «Нарцис», Р. Л. Стівенсон «Острів скарбів».
VІ. «Займи позицію».
Назвати твір, який на вашу думку, був:
найцікавіший;
найповчальніший;
найскладніший.
VІІ. Підбиття підсумків уроку.
VІІІ. Повідомлення домашнього завдання.
Читати влітку літературу за списком, даним учителем.
Додаток 1.
Додаток 2. Вислови про книгу
Народна мудрість каже:
"Книга вчить, як на світі жити",
"Книга - джерело життя",
"З книгою жити - з добром дружити".
Про книгу висловлювались видатні люди:
"Люди перестають мислити, коли перестають читати" (Д.Дідро).
"Книги - діти розуму" (Джонатан Свіфт).
"Книжки - кораблі думки, що мандрують хвилями часу" (Френсіс Бекон).
"Завдання книг - полегшити, прискорити пізнання життя, а не замінити його" (Я.Корчак).
"Без пристрасті до книжки людині недоступні культура сучасного світу, інтелектуальне і емоційне вдосконалення" (В.Сухомлинський).
"Одна мудра книга краща від найбільшого багатства" - перське народне прислів'я.
"Людина, для якої книжка уже в дитинстві стала такою необхідною, як скрипка для музиканта, як пензель для художника, ніколи не відчує себе обділеною, збіднілою, спустошеною" (В.Сухомлинський).
"Книга - сад, вмещающийся в кармане"(арабське прислів'я).
"Дім, в якому немає книг, подібний до тіла, позбутого душі"(Цицерон).
"...Дивною і ненатуральною здається людина, яка існує без книги"(Т.Г.Шевченко).
"Бібліотеки - це скарбниці всіх багатств людського духу"(Г.Лейбніц).
"Читайте! Нехай у вашому житті не буде жодного дня, коли б ви не прочитали хоча б сторінки з нової книги"(К.Паустовський).
3.Презентації
4. Працюємо над проектами
5. Позакласна робота
6. Фотогалерея
Немає коментарів:
Дописати коментар